2020. feb 26.

Mit is gondoljak? - Hibák, amiket ne kövess el egy futóversenyen

írta: Suggestina
Mit is gondoljak? - Hibák, amiket ne kövess el egy futóversenyen

Többé-kevésbé tavaszba fordul át az időjárás. Már nem csak a nagyon kemény futók húznak futócipőt, hanem azok is, akik eddig a polcon pihentették. Javában folynak a felkészülések, itt a versenyszezon. Friss futók állnak a rajtvonalhoz. A rutinosabb versenyzőknek már mind meg van a maguk szokása, viszont azoknak érdekes lehet az egyik versenyem története, akik most bontogatják a szárnyaikat. Ezért aktuálisnak érzem, hogy elmeséljem azt a napot, amikor elkövettem az összes hibát, amit egy verseny előtt el lehet követni.

Emlékszel azokra a cikkekre, amik felsorolják, hogy ezeket a hibákat ne kövesd el, ha először randizol a kiszemelteddel, ha egy munkainterjún vagy, az első napodon az új iskoládban,munkahelyeden? Természetesen ilyen cikk létezik futós verzióban is: 5 hiba, amit semmiképpen se kövess el a futóverseny előtt.

Nos, nem büszkén, de jelentem, volt olyan versenyem, ahol az összes hibát sikerült kipipálnom, amitől óva intenek. Vegyük sorra.

2019. szeptember 28-29-én rendezték meg a 34. Spar Budapest Maratont, ahol 10 km-es távra neveztem. Ez eddig teljesen rendben van, semmi különös nincs benne. 

Első hiba: a baklövéseim sorozatát már korán reggel elkezdtem: túl korán keltem. Avagy túl keveset aludtam. Mindegyik verseny előtt izgulok, így fokozottan képtelen vagyok időben elaludni. Ezt tetézte az, hogy korán kellett felkelni, hogy időben elinduljunk Budapestre. A napot kialvatlanul kezdtem, amin nem segített az a temérdek kávé, amit próbáltam magamba tölteni.

Második hiba: a korai kelés magával hozta azt, hogy megborult az étkezésem rutinja, így nem tudtam sem időben, sem megfelelő reggelit enni. Ezt tetézte, hogy a megelőző napokban nem figyeltem annyira a tápanyag bevitelre, így eléggé szénhidrát-hiányosra sikerült, ami egy futóverseny előtt nem túl szerencsés. Szóval ez a 2+1 hiba.

Harmadik hiba: jellemző a nagyobb versenyekre, hogy kitelepül mindenféle futással kapcsolatos cég a rajtzónába, és hozza magával a portékáját. Aminek nem tudok ellenállni. Így esett, hogy beleszerelmesedtem egy futócipőbe. Ellenállhatatlan vágyat éreztem aziránt, hogy abban fussam le a versenyt. Ilyet soha, de soha ne tegyél! Ugyanis a cipő egy álom, de egy futóversenyen betörni elemi baklövés. Eleve nem tudtam kitapasztalni, hogy mennyire szorosan húzzam meg a cipőfűzőt, hogy ne mozogjon el benne a lábam, de maradjon vérkeringésem is. Arról nem beszélve, hogy egyébként ez egy félterep cipő, ami nem a legkellemesebb viselet aszfalton. A verseny végére már sírni akartam, hogy vegyük le a lábamról, inkább mezítláb futok tovább. Valahogy beértem a célba. De nagyon fájt. Ilyet soha többet nem csinálok! Azóta egyébként a kedvenc futócipőmmé avanzsált.

Negyedik hiba: elrohantam az elejét. Tipikus hiba. Szerintem nincs olyan futó, aki ne esett volna egyetlen egyszer sem ebbe a hibába. Nagyon jó a hangulat, visz a tömeg, hajt az adrenalin, és csak futnál világgá. Hiába van beosztva rajtzónákra a tempó szerint, a megadott tempóhoz képest 1-1,5 perccel futottam jobbat kilométerenként. Előzgettem az embereket, amivel nagyon sok energiát veszítettem el. Ennek meg is lett a böjtje a végére.

Ötödik hiba: nem tiszteltem a távot. Mivel szeptember elején lefutottam életem első félmaratonját, úgy gondoltam, hogy 10 km nekem semmi, lazán meg fogom csinálni. Tévedtem. Nem volt laza, és nem is lett meg az a célidő, amit szerettem volna. Itt tanultam meg, hogy a legkisebb távot is tisztelni kell, mert ha felkészületlenül vágok neki, akkor nem fogom a várt eredményt produkálni. Ami viszont csalódás lesz, és joggal lehetek magamra dühös.

Összességében elmondhatom, hogy nem ez lett életem versenye, nem ezt a versenyt szerettem a legjobban. Viszont ebből a versenyből tanultam a legtöbbet. Ha egy mód van rá, akkor hidd el ezeknek a listáknak, hogy ennek a listának egyik pontja sem kellemes, és ne próbáld ki mindenképpen a saját bőrödön.

Ha szeretnél még a futásomról olvasni, akkor nézd meg ezt a cikkemet, itt elmesélem, hogyan lettem a futás szerelmese.

 

Szólj hozzá

sport edzés egészség kezdetek magamról életmód futás mozgás futóverseny egészséges életmód futó flow életmódváltás mindfulness ikigai mit is gondoljak