Mit is gondoljak? - A média szerepe az egészséges életmódban
Körbe vesznek a reklámok. Elég, ha bekapcsolod a televíziót, felnézel Facebookra, elolvasod a Messenger üzeneted. A kedvenc magazinodban is ott van a teljes oldalas reklám, termékajánló. Az életünk minden területén megjelennek, mondhatni kikerülhetetlenek.
Régóta ismert a média szerepe abban, hogy milyen információkat kapsz, hogyan vélekedsz magadról és a világról. Ez a hatás megjelenik a táplálkozási szokásokban is. Elég csak abba belegondolnod, hogy a reklámok milyen nagy százaléka hirdet valamilyen élelmiszert, édességet, esetleg magát a gyorséttermet. Legyen az egy desszert szelet, pizza, gyorskaja, üdítő. A végtelenségig lehetne sorolni.
Eltervezted, hogy egészségesen étkezel, rendszeresen sportolsz. Találtál egy nagyon jó motiváló közösséget, akik segítenek a céljaid elérésében. Megtaláltad a kedvenc mozgásodat, amit imádsz. Elméletben minden szépen halad addig, amíg el nem kell menni bevásárolni. A bevásárlóközpontban elcsábulsz. Elvarázsolnak a színek, szagok, illatok. Meglátod azokat a termékeket, amiket a televízióban reklámoztak, és már a kosaradban landolnak. Otthon eszmélsz rá, hogy megint mennyi olyan terméket vettél meg, amire valójában nincs is szükséged. Elvégre a szervezetednek nincs szüksége arra az édességre, amit a szemed kívánt meg az áruházban.
A hízás egyik fő oka az a töménytelen mennyiségű élelmiszer, amit pillanatok alatt megkaphatsz, elfogyaszthatsz. Nem tudsz úgy végig sétálni az utcán, hogy ne botlanál bele egy gyorsétterem, pékség, étel reklámjába. Mind a gyorsan megszerezhető élelmet kínálják. Sokszor olyankor is, amikor egyáltalán nincs rá szükséged. Nem vagy éhes, de ott van, már-már bele tolják az arcodba. Nehéz ellenállni egy gőzölgő, meleg, finom almás süteménynek, ha az mindössze pár méterre van tőled. Nem kell bevásárolni az alapanyagokat, megsütni otthon. Csupán az ajtót és a pénztárcádat kell kinyitni, és voilá, már eheted is.
Ezeket a hatásokat nehéz kikerülni. A legcélravezetőbb az, ha tudatos vásárló leszel. Ha előre megtervezed az egész napi, esetleg heti menüsorodat, akkor kisebb az esélye annak, hogy engedsz a reklámok csábításának. Az előre megírt bevásárlólista segít abban, hogy ne kerüljön olyan termék a kosaradba, ami nem szolgálja a megfelelő táplálkozásodat, csupán az érzékszerveid becsapásával manipulál. Persze csak akkor, ha ragaszkodsz ahhoz, hogy a lista alapján vásárolj. Így el tudod kerülni azt, hogy kísértésbe ess egy tábla csokival. Ha nem veszed meg a csokit, akkor nem lesz otthon a szekrényedben. És ha nem lesz a szekrényedben, akkor nem jut eszedbe, hogy meg akarod enni a sorozatod alatt. Ez ennyire egyszerű. Sokkal nehezebb úgy nemet mondani a felesleges édességekre, egészségtelen kajákra, ha azok már ott csücsülnek a polcodon.
Változtak a trendek, így megjelentek a reklámokban a sportolással, egészséges táplálkozással kapcsolatos üzenetek. Ez valahol egy nagy pozitívum, viszont bizonyos részről torz képet ad. Tökéletes alakú nő, tökéletes hajkoronában és sminkben, gyönyörű edzős ruhában feszít a konditeremben. Egy másik reklámban egy friss, kisimult arcú, kicsit sem izzadt nő ugrik a képbe azzal a felkiáltással, hogy "most futottam le a maratont, milyen jól érzem magam, mert ezt és ezt reggeliztem előtte". Hogyne! Kicsit torzítani kell a valóságon, hogy eladható legyen. Hiszen az a futónő, aki lefutotta a maratont, nagyon gyűrött, izzadt, kicsit sem jó illatú, és leginkább nem nőies. Ezt nem lehetne eladni. Pedig te is, akár csak én, így nézünk ki mind az edzőteremben, mind a futás után. Ez a valóság. Mégis nehéz felvállalnunk a futás, edzés közben készült képeket, videókat, mert nagyon más képet mutatnak az elvárttól.
Sokáig nagyon nehezemre esett a tükörben végig néznem azt, ahogy edzek. Pedig nagyon hasznos lett volna, hogy rögtön az elején szembesüljek azzal, ha valamelyik mozdulatot helytelenül csinálom. Egyszerűen nem bírtam nézni, hogy rajtam a háj gyűrődik, és a hurkáim látszódnak, nem a kockás hasam. Edzés közben az ember igazán pőrére vetkőzik. Elemi mozgásminták, a test minden élettani reakciójával keveredve mutatják meg a teljes valódat, amit ott már nem lehet szép ruhákkal, sminkkel eltakarni. Ez a csodálatos benne. Látni magad mozgás közben, hogyan mozdulnak az izmaid. Érdekes az a tapasztalat, hogy mennyivel másabb képet kapsz a mozgásodról, ha külső szemmel tudod figyelni például egy videofelvételen. Mekkora a különbség aközött, amit gondolsz, hogy kinézel, mint ahogy valójában mozogsz.
A közösségi médiában rengeteg tartalom jelenik meg óráról órára az egészséges életmóddal, táplálkozással, mozgással kapcsolatban. Szeretjük megmutatni, hogy éppen mivel foglalkozunk. Ez egyrészről az önkifejezés egyik eszköze. Másrészről élményeket keresünk, osztunk meg. Látványos, nehéz gyakorlatsorokat mutatunk be fotókon, videókon. Szeretjük, ha az emberek elismerően beszélnek rólunk. Megmutatjuk, hogy honnan hová jutottunk, a fejlődésünket kísérhetik szemmel. Talán motivációt is nyerhetnek belőled, ahogy te is motivációt kapsz tőlük. Formálja az egészségről alkotott gondolatodat, ismeretedet. Tágítja a látókörödet. Új mozgásformákkal ismerkedhetsz meg a képernyőd előtt ülve. Szeretjük magunkat másokhoz mérten értékelni. Viszont vigyázni kell ezzel a rengeteg tartalommal. Be kell látni, hogy ugyanúgy megjelenik az ideális alakról alkotott elképzelés, mint a reklámokban. A tökéletesen formás, kidolgozott izmok, hibátlan bőr, szálkás alkat. Kapunk egy torz képet arról, hogy az edzés mindig öröm, boldogság. Hogy soha nincs fáradtság, kimerültség. Negatív önkiritkába is hajthat, amikor azt látod, hogy mások mosolyognak az edzőteremben, amíg te a hátad közepére sem kívántad az aznapi edzést. Kevesen számolnak be arról, hogy aznap milyen pocsék volt a futás, vagy a konditeremben sem ment az edzés. Pedig van ilyen. Számos oka lehet a háttérben, amit a korábbi cikkemben már taglaltam.
Fontos, hogy megfelelő szűrőn keresztül engedd a tudatodba ezeket a tartalmakat. Ne akard minden áron hasonlítani önmagad másokhoz. Egy teljesen egyedi, megismételhetetlen ember vagy. Ne feledd, hogy nagyon fontos értéket képviselsz a példamutatással. Ha a környezeted azt látja, hogy tudatosan, egészségesen táplálkozol, rendszeresen sportolsz, akkor nagy hatással leszel rájuk.