2020. máj 31.

Mit is sportoljak? - A séta

írta: Suggestina
Mit is sportoljak? - A séta

Az egyik legnagyszerűbb, legegyszerűbb, és legősibb mozgásforma a séta. Nincs szükséged másra, csak a személyes jelenlétedre és egy csodálatos környezetre.

Amikor arról beszélünk, hogy az egészséges élet elengedhetetlen része a mozgás, akkor nemcsak a kőkemény edzésekre gondolunk. Vannak napok, amikor valami könnyedebb, egyszerűbb mozgásra vágyunk. Amikor nem esik jól a nehéz edzés. Legyen akár pihenőnap, akár egy mozgásszegény időszak, kiváló választás a gyaloglás.

Abban az esetben, ha számodra nem javasolt a megerőltető mozgás, valamilyen sérüléssel küzdesz, vagy nagy túlsúlyod van, akkor is érdemes megfontolnod a sétálást.

A sétálás egy ritmikus, egyenletes mozgás, egy alternáló bipedalizmus, azaz a végtagok egymást váltva létrejövő mozgása. Bagdy Emőke egyik előadásában arról beszélt, hogyan is hat ez a ritmikus mozgás a testre és a lélekre. A ritmikus mozgás befolyással bír egy belső központra (ritmus központra), ami összehangolja a szervek működését. Ismerjük már régről, hogy a testünk adott ritmus szerint működik. Meghatározott ütemben vesszük a levegőt, dobog a szívünk, különböző ritmusok (napszaki ritmusok) szerint termelődnek a hormonok. A külső mozgással, kifejezetten a ritmikus mozgással ezt a belső harmóniát segítünk fenntartani. Ha valami kilengett, tehát elmozdult az egyensúlyi helyzetből, akkor a külső ritmus segít visszaállítani, vissza hangolni az ősi ütemre. Így jön létre a harmónia.

Szegedi Vadaspark

A sétálás szépsége abban rejlik, hogy bárki elkezdheti a saját ütemében. A tempó gyorsaságától függően a lassú andalgástól kezdve a versenygyaloglásig számos válfaját űzhetjük a gyaloglásnak. Mindenki választhat a maga kedve, igénye, aktuális állapota szerint.

Van egy csodálatos dolog abban, ha nem egyedül, hanem társsal sétálunk. Vannak úgynevezett tükörneuronjaink, amiknek a segítségével le tudjuk másolni a másik gesztusait, mozdulatait, mozgásának mintázatát. Ez történik akkor, amikor séta során akaratlanul is ugyanazzal a lábbal lépünk, mint a társunk. Ezzel felvesszük a másik ritmusát, összehangolódunk. Kialakul ez az összhang, mind testi mind lelki értelemben. Kialakul a közös ritmus.

A gyaloglás erősíti a törzsizmokat, ezért pozitív hatással van a testtartásra. Továbbá segít a fascia optimális állapotának megőrzésében. Ugyanis a rossz testtartás a fascia nem megfelelő állapotához vezet, amiről a korábbi cikkemben írtam. A helytelen testtartást egy kompenzáció követi, ami kényszertartásokat hoz létre.

Láthatatlanul javítja az erőnlétet, az izomtónust, növeli a tüdőkapacitást, fokozza a keringést. Ennek köszönhetően csökken a vérnyomás, a koleszterinszint. Jótékony hatása a szív- és érrendszerre nem kérdéses. Pozitív hatása lehet a kettes típusú diabéteszesek tüneteinek enyhítésében.  

A gyaloglásnak nagy előnye más erőnléti sportokkal szemben, hogy ízületkímélő, mivel nincs benne úgynevezett ugró fázis, nem terheli meg az ízületeket. Ezért hasznos mozgásforma az idősebb korosztálynak, vagy akár a túlsúllyal küzdőknek.

Erősíti az izmokat, csontokat, ezért a csontritkulás megelőzésében is fontos szerepet játszik. Erősíti a térd körüli izmokat, ínszalagokat, így a porckopásos tüneteket mérsékelheti. Serkenti az emésztést, a bélmozgást.

A sétád helyszínének válassz zöld övezetet, erdőt, vagy akár vadasparkot. Az általános vélekedés szerint a zöld szín hozzájárul a stressz oldásához. Mindenesetre én szívesebben sétálok a természetben, sok zölddel körbe véve, mint a betontömbök között.

 A legutóbbi hosszú sétámat a Szegedi Vadasparkban tettem meg. Gyönyörű zöld környezet, üdítő természet a város peremén. Mindamellett, hogy a sétával jót tettem magamnak, az egészségemnek, a belépő megfizetésével támogattam a vadaspark működését.

Szegedi Vadaspark

Hogy miért olyan fontos ez? A vadaspark részt vesz a nemzetközi fajtamentési és tenyésztési programban, valamint természetvédelmi mentőközpont. Így azon túl, hogy számos érdekes álltatot mutatnak be, a veszélyeztetett fajok fennmaradásának küzdelmében is jelentős szerepet vállalnak. Sérült, elárvult vadállatokat is befogadnak, gondoznak, ápolnak. A Szegedi Vadaspark óriási területen fekszik, mintegy 45 hektáron, így bőven teret ad egy nagy, tartalmas sétának.

Forrás:

Bagdy Emőke- Pszichofitness

Fonyó Attila- Az orvosi élettan tankönyve

http://www.zooszeged.hu/szeged-vadasparkja/

https://www.hazipatika.com/

http://www.med.u-szeged.hu/

Szólj hozzá

sport edzés táplálkozás betegség egészség séta magamról életmód mozgás szokások prevenció étrend egészséges életmód gyaloglás sétálás flow életmódváltás napi rutin fascia testéslélek