2020. jan 23.

Mit is egyek?

írta: Suggestina
Mit is egyek?

Kevés annyira megosztó téma van, mint a táplálkozással kapcsolatos kérdések. Ha foglalkoztatott már az egészséges életmód témaköre, akkor valószínűleg futottál már bele extrémebbnél extrémebb, és bugyutábbnál bugyutább diétákba, fogyókúrákba. Önjelölt táplálkozási tanácsadók ontják magukból az okosságot, de nem kell mindent elhinned nekik.

Fellélegezhetsz, itt most semmiféle világmegváltó receptet, módszert nem fogsz olvasni. Csak egy kicsit beszélgetünk arról, hogy mi maga a táplálkozás, mi alkotja a táplálékot, és milyen segítséged van, ha már elakadtál a huszadik trendi diétában.

Felmerülhet benned a kérdés, hogyha ennyire ingoványos ez a téma, akkor miért akarok már most az elején beszélni róla. 

Nos, először azért, mert beszélnünk kell róla. És itt a kell a lehető leghangsúlyosabb. Ugyanis a rohanó hétköznapjaink valamelyikén elfelejtettük, hogy mire van szüksége a szervezetünknek a megfelelő működéshez. Pech, de így alakult. Elveszítettük a tudatosságot. Ezt köszönhetjük annak is, hogy mindenre azonnal megoldást akarunk, azonnal akarunk enni, nem érünk rá magunknak főzni, csomagolni. Mindenhol tolják az arcunkba a reklámot, és igazából 500 métert nem tudsz anélkül sétálni, hogy ne botlanál vagy hat "kajálós" helybe. Bár már kezd egy kicsit átalakulni, és nyílnak azok az éttermek is, amiknek a kínálata beilleszthetőek a szemléletet váltott emberek étrendjébe, de még nincsenek túlsúlyban. 

Másrészt azért beszélek róla, mivel engem is nagyon foglalkoztat. Nem nagyon tudok olyan időszakot mondani az életemből, amikor ne diétáztam volna. Így rengeteg furcsábbnál furcsább változattal találkoztam. Ha te is azok közé a szerencsések közé tartozol, mint én, aki csak ha megfogja a csoki csomagolását és rögtön hízik 2 kg-ot, akkor érteni fogod, hogy miről beszélek. 

Csapjunk is a lecsóba. 

Mik a tápanyagok, mire valók?

A tápanyagokból energiát nyerünk a testünk működéséhez, ez eddig egyszerű. A tápanyag lehet növényi, állati vagy ásványi eredetű.

Beszélhetünk energiát adó tápanyagokról, mint a fehérje, szénhidrát, zsír, valamint az energiát nem adó tápanyagokról, mint a vitaminok, nyomelemek, ásványi anyagok. A napi energiaszükségletünk függ a korunktól, nemünktől, életmódunktól. Ha beírod a Google-ba, akkor rögtön találni fogsz olyan oldalakat, ahol a megfelelő algoritmus alapján kiszámolhatod a saját igényed. Ez lesz az a bizonyos kcal, amit mostanság mindenki imád számolgatni (kivéve én). 

Ha nem viszünk be megfelelő mennyiségű és minőségű tápanyagot, akkor malnutríció (hiányos táplálkozás) alakul ki, ami számos hiánybetegség okozója. Fontos megjegyezni, hogy mind a mennyiségi hiány (kevés táplálék), vagy a nem megfelelő minőségű táplálék, azaz minőségi hiány okozhat malnutríciót. Ezért alakulhat ki az a paradox helyzet, amikor egy erősen túlsúlyos emberke hiánybetegségben szenved, mert bár rengeteg élelmet visz be a szervezetébe, de az nem változatos, így bizonyos tápanyagok hiányoznak belőle.

A  WHO ajánlása szerint a táplálékunk 15-30%-a legyen zsír, 55-75% szénhidrát, valamint 10-15% fehérje. Ez az ajánlás kizárólag az egészséges emberre vonatkozik, így akinek speciális étrendre van szüksége, annak mindenképpen egyeztetnie kell a kezelőorvosával. Továbbá ajánl még napi minimum 400 g zöldséget, gyümölcsöt, 30-40 g rostot.

Akkor most már mindent tudunk, be is fejezhetem az írást. Kár, hogy ez nem így van. Gyönyörű szépen megtanultam mindezt én is, elméletben nagyon is jól tudtam, hogyan kell helyesen táplálkozni, de a gyakorlatba nem tudtam átültetni. 

A leggyakoribb hiba a túlfogyasztás. Azaz ha sokkal több kcal-t fogyasztasz, mint amennyit elégedsz. Ez evidens, nem? Ha több a tápanyag, mint amit felhasznál a szervezeted, akkor azt cuki úszógumi, konyhásnéni kar formájában tárolja. Szóval akkor hogyan tovább?

Hivatalból azt kell javasolnom, hogy keress fel egy dietetikust, aki a mozgásigényednek, napi rutinodnak, óhajodnak-sóhajodnak megfelelően megalkotja az étrendedet. Ezt egyedül a pénztárcád nem fogja elsőre díjazni, bár hangsúlyozom, az egészséged megéri a befektetést. De nyilván én sem fordultam dietetikushoz, mert majd én megoldom. Vagy nem.

Amit én csináltam az a következő volt: rátaláltam az Intensetre, ami egy kész étrendet ajánlott, amit bárhogyan használhattam, nem voltak fixen lefektetett napok, és volt mellé egy edzésterv. Ezt az étrendet dietetikus állította össze, de egy általánosat mindenkinek, nincs személyre szabva. Mindenkinek ajánlom, aki kezdő és még nagyon tévelyeg a helyes táplálkozás labirintusában. Megtanít arra, hogy mi a "jó" élelmiszer, arra is, hogy naponta ötször egyél, illetve a legfontosabbra: mennyiségek, adagok. Kizárja az étkezésből a nasikat, édességeket, gyorskajákat, félkész, előre elkészített termékeket, péksüteményeket. Mivel egy kicsit a számomra egyhangú volt, így miután sikerült megszabadulnom 15 kg-től, akkor úgy gondoltam, hogy most már nagykislány vagyok, nem kell fogni a kezem, tudom, hogy mit kell ennem. És elkezdtem a soha véget nem érő kcal számolgatást a Yazio-val. Ez viszont eléggé becsapós dolog, mert bár be tudod állítani a szénhidrát/fehérje/zsír arányt, hamarabb nyúltam "bűnös" kajához, mint az Intenset szigorúbb diétája alatt. Úgyhogy ez sem volt egy hosszútávú megoldás nekem. Ma lényegében az Intenset recepteit követem, de nem ragaszkodok foggal körömmel az ott leírtakhoz, előfordul, hogy más egészséges receptet próbálok ki. Viszont az alapját tényleg ez adja. 

Rólam még annyit tudni kell, hogy nagyon édesszájú vagyok. És nem tudok mértéket tartani. Sajnos nálam nem működik az, hogy na csak 1 kocka csokit. Nem...ez a valóságban nálam úgy néz ki, hogy már hely nincs a számba, de tolom be az egyik kezemmel a csokit, a másikkal meg nyitom a következőt. Szóval nekem az a módszerem, hogy következetesen nemet mondok mindenre, ami cukrot, lisztet tartalmaz. Viszont készítek olyan édességet, ami belefér ebbe az étrendembe. Így nem kell lemondanom az édességről, de a hosszú munkám sem vész kárba. Ha te azok közé tartozol, aki tud mértéket tartani, akkor nálad egészen más a helyzet, hiszen nem kell lemondanod dolgokról. 

Nagyon fontos, hogy olyan étrendet keress magadnak, amit hosszú távon tudsz, vagyis akarsz tartani. Úgy mondjuk egy életre. Ne fogyókúrázz! Válts szemléletmódot. Gondolkozz abban, hogy milyen tápanyagokra van szüksége a szervezetednek, és mi az, amit csak az ízlelőbimbóid akarnak élvezni úgy 30 másodpercre. Kerüld azokat a diétákat, amik kifejezetten egy tápanyag csoportra, vagy ne adj Úristen egy táplálékra fókuszálnak és abban ígérik a megváltást. Kamu. Hiszen minden tápanyagcsoportra szükséged van. Továbbá ne dőlj be annak sem, ha egy bizonyos diétát egy adott csodaszerhez kötnek, hogy csak azzal működik. További kamu.

Azt se felejtsd el, hogy nálam okosabb emberek azt mondják, hogy 70% múlik a diétán, 30% a mozgáson. Vezesd be a rendszeres mozgást az életedbe, a tested hálás lesz érte. 

Vezess táplálkozási naplót, de tényleg őszintén, és látni fogod, hogy mikor eszel olyan élelmiszert, amit nem kellene, ezzel kordában tudod magad tartani.

Próbálj ki új ételeket, kísérletezz nyugodtan.

De ha egyedül nem megy, keress fel egy szakértőt.

És egyél isteni finomakat!

 

 

Szólj hozzá

táplálkozás egészség életmód étrend egészséges életmód életmódváltás napi rutin mit is egyek