2020. ápr 26.

Mit is gondoljak? - A fascia

írta: Suggestina
Mit is gondoljak? - A fascia

Biológia órán megtanultad, hogy az emberi szervezet mozgásáért a csontváz és az izmok, inak felelnek. Az aktív mozgást az izmok, inak váltják ki, amíg a passzív mozgásban a csontváznak van szerepe. A mozdulatsor elindítását a beidegzett izmok végzik, a test struktúráját, stabilitását a csontok adják.

Hogy kerül ebbe a képletbe a fascia? Egyáltalán hol található, milyen szerepe van?

A fascia az emberi test védőhálója. Képzeld el úgy, mint egy kompressziós ruhát, ami stabilan tartja a szöveteket. Ez a háló körbe öleli az izmokat, a csontokat, az inakat, az ízületeket. Stabilan tartja, viszont egy kommunikációs közeget is biztosít az idegrendszeren túl. A különböző külső és belső hatásokra reagál, rugalmas deformációval válaszol. A légköri nyomásnak, valamint a gravitációnak ellen kell állnia. A fascia szerepe a test védelme, mintegy becsomagolva azt. Szerepe van a dinamikus, robbanékony mozgások kivitelezésében. Védi az izmokat attól, hogy túlnyúljanak, elszakadjanak egy-egy megerőltető mozdulat, tevékenység során. A kommunikáció révén információt ad a központi idegrendszernek és az izmoknak a szervek, szövetek helyzetéről.

A talptól a fejbúbig körbe fut, felszínesebb és mélyebb területeket is átsző. Egyik felépítő köve a kollagén. A kollagén fontos szerepéről egy korábbi cikkemben olvashattál.

Kiemelten fontos, hogy ez a védőháló, a kompressziós ruha pont megfelelően rugalmas legyen. Nem lehet túl bő, vagy túl szűk sem. Ha szakadások, csomók, megvastagodások vannak rajta, akkor nem működik megfelelően. Ilyen negatív hatás lehet egy sérülés, helytelen testtartás, mozgásszegény életmód, egyoldalú mozgások, életkorból adódó eltérések.

A testnek ki kell bírnia az extrém megerőltetéseket, ami adódhat ütközésből, nyomásváltozásból. Akár olyan egyszerű példát is nézhetünk, amikor felugrasz és visszaérkezel a talajra. Ekkor a rugalmas energiát, ami keletkezik, el kell vezetni. Különben az ízületeket, csontokat olyan erő érné, amelytől megsérülhetne, törhetne. Ezt a rugalmas energiát a fascia nyeli el. Ha egy területet folyamatosan nagyobb erőhatás ér, akkor a szervezet kollagént kezd el termelni, hogy megvédje azt. Ez egy automatikus válasz. Viszont így az ott lévő szövet megvastagodik, ami a fascia rugalmasságára negatívan hat. Képzelj el egy lufit, amit felfújsz, viszont az egyik részén vastagabb az anyag, a másik részén vékonyabb. A vékonyabb részeken kidudorodik, kevésbé tud ellenállni, ott fog a leghamarabb kipukkanni.

A funkcionális terhelés megváltoztatja a rostok irányát, rendezettségét. Normál esetben ez segít a felépítéshez, a fokozatos terheléshez való hozzászokáshoz. A sérülések, hegszövetek a fascia alulműködéséhez vezet, ami oka lehet a mozgás beszűkülésének. A helytelen testtartás során izomrövidülések jönnek létre, amit a fascia az ellentétes oldalon próbál kompenzálni, ezzel túlnyújtva az adott területet.

A mozgásszegény életmód olyan módon hat negatívan a fasciára, hogy elgyengíti. Nem kapja meg a fejlődéshez szükséges megfelelő ingereket.

Myofasciális fájdalomnak nevezzük mindazokat a fájdalmakat, amik a fascia sérüléséből adódóan jönnek létre. Előfordulhat, hogy egy teljesen másik területen jelentkezik a fájdalom, mint ahol a fascia sérülése található. Ezeknek a megoldására a fascia kezelésére van szükség.

A fascia kezelése történhet nyújtással, SMR (self-myofascial release) eszközök használatával. Futók körében nagy népszerűségnek örvend az SMR henger, amit jómagam is szívesen használok. Kifejezetten a fascia nyújtására szolgáló kezelések.

Mit csinálunk a nyújtás során? A szövetek nyújtása a felhalmozott kollagénrostokat rendezi, áthelyezi. Teret ad a szöveteknek, így képesek helyezkedni. Javul az adott terület vérellátása, ugyanis a felhalmozódott kötőszövet gátolhatja a vérkeringést. Javul a tápanyagellátottsága, oxigenizáltsága a szöveteknek. Ezét a regenerációja is gyorsabb lesz.

A kezelések során fellazulnak a lekötött, megrövidült szövetek, csökken a nyomás. Az izmok szabadabban mozognak, javul a testtartás, a mozgás minősége. A fájdalom szűntével a mozgás kiteljesedik, a tartománya nem szűkül be.

Láthatod, hogy mennyire fontos, hogy a testedre egy komplexen működő gépezetként tekints. Így a problémákat ne csak egy adott területen próbáld megoldani, hanem a teljes egész képet figyeld.

 

Források:

Ann & Chris Frederick- Nyújtással a sikerért

https://testszobrasz.hu/

https://www.webbeteg.hu/cikkek/sport_egeszseg/23158/fascia

Ha úgy érzed, hogy támogatásra, motivációra van szükséged, csatlakozz a hihetetlenül jófej Facebook zárt csoportunkhoz, ahol minden nap motivációra lelsz!

Szólj hozzá

sport edzés betegség egészség életmód futás mozgás szokások prevenció kollagén egészséges életmód nyújtás futó életmódváltás túledzettség fascia testéslélek