2020. júl 05.

Hová utazzak? - Rám-szakadék és Prédikálószék

írta: Suggestina

A Rám-szakadékról rengetegszer hallottam már. Elég csak Hadházi László humorista történetére gondolni a húsvéti utazás és a Rám-szakadék kapcsán. Láttam képeket, amin létrán és köveken, sziklákon másznak a turisták. Egyébként is, engem bármikor meg lehet venni hegyekkel és némi vízzel. Így nem volt kérdés: egyszer látnom kell.

Elterveztük, hogy a hétvégén elmegyünk és végig járunk egy túrát. Viszont olyan kapkodósra sikerült a hét, hogy nem jutott időm tüzetesebben megnézni, hogy milyen útvonalak vannak. Azt tudtam, hogy érinteni kell a Rám-szakadékot, valamint a Prédikálószékről is hallottam, hogy nagyon szép a kilátás. Annyi részinformációm volt a szakadékról, hogy helyesen csak egyirányból járható.

Dömösre érkeztünk meg, könnyen megtaláltuk a Szent István király-templomot, ahonnan a túránk indult. A templom melletti fizetős parkolóban hagytuk az autót. Aki autóval érkezik, annak érdemes tudnia, hogy ez a parkoló mindig fizetős, ünnepnaptól, hétvégétől függetlenül.

A templomot elhagyva azonnal irányjelző táblák mutatták, hogy melyik útvonal hova vezet. Felkészületlenségemből adódóan nem néztem utána komolyabban, hogy melyik pályát kövessük. Volt egy track, amit terveink szerint használtunk volna. A későbbiekben kiderült, hogy ez az elképzeléseinket nem igazán fedte le, ezért a túra felétől már nem követtük.

Túra útvonalakat jelző térkép

Első célunk Prédikálószék volt. Dömös irányából a piros háromszöggel jelzett utat követtük. Az út nagyobb része erdőben vezetett, változatos, inkább kavicsos, köves talajjal. Gyors szintemelkedés jellemezte. Hozzá kell tenni, hogy ha ebből az irányból közelítjük meg Prédikálószéket, akkor táblák figyelmeztetnek arra, hogy nehezen járható út, kizárólag tapasztalt túrázóknak ajánlják. És ezt érdemes megfogadni, ugyanis nem tréfából írták ki! Ehhez az útvonalhoz nem árt egy alapedzettség.

Terepviszonyok a piros háromszöggel jelzett úton

Amint elértük a hegygerincet, az erdős részt felváltották a szilák, kiszögellések, kövek. Sok helyen négykézláb mászva volt a legstabilabb az előrehaladás. Rengetegszer azt éreztem, hogy fogalmam sincs, hogy a következő lépés után merre tovább, és hogy fogok egyáltalán feljutni a csúcsra. Viszont mindig akadt megoldás. Hiszen nem az egész terepet kell uralni, csak mindig az előttünk lévő métereket. Minden esetre azt hiszem, ezt a részét élveztem a legjobb. Nem volt a legegyszerűbb, de a legnagyobb adrenalin löketet adta. Némi küzdelem, csúszkálás, rengeteg por után mesés kilátás volt a jutalmunk a hegytetőn. Hihetetlen látkép, amit lélegzetvisszafojtva csodáltam.

Kilátás Prédikálószék előtt Dömös irányából érkezve

Prédikálószék-kilátónál rengeteg ember tolongott, de egy gyors fotó és pár ámult pillanat erejéig felmentünk. A Dunakanyar panorámáját mindenkinek látnia kellene egyszer. Ha másért nem, ezért biztosan megéri felmenni.

Prédikálószék kilátás a Duna-kanyarra

Az utunkat Hármashatár majd Király-kút irányába folytattuk szintén a piros háromszöggel jelzett úton. Ez a rész könnyen járható, futható vagy akár biciklizhető. Tipikusan olyan túraútvonal, amit az előbbiektől merőben eltérően, bárkinek ajánlhatunk. Ez az, amit a „fotelból felkelve”, bármiféle edzettség nélkül meg lehet csinálni. A tájat felváltotta a földes, kavicsos talaj, magas lombkoronás erdők, mohával benőtt kövek, sziklák. Az út nagy része itt kiépített földút.

Szőke-forrás-völgy útvonala

Ezt követően a piros vonalat követtük a Szőke-forrás-völgyben Dömös irányába. A forrás vize csendben csordogál, madarak énekelnek, és a természet nyugalma járja át. Kevés ember fordul meg ezen a szakaszon, hiszen hosszabb, nem kifejezetten frekventált rész. Itt kicsit magunkra maradhatunk a gondolatainkkal, befelé fordíthatjuk a figyelmünket, vagy csak hallgathatjuk, hogy mit üzen nekünk a természet. Az út vége a Rám-szakadék kereszteződéséhez vezet.

Rám-szakadék

Itt tértünk át a zöld csíkra, ami maga a Rám-szakadék. Szigorúan egy irányból, Dömös felől járható. Volt pár „vállalkozó szellemű”, aki az ellentétes irányból indult el, viszont ezzel csak bosszúságot és kellemetlenséget okozott másoknak, és magának is. A szakadék megmászása akkor nyújt igazi élvezetet, ha lentről felfelé mászunk. A völgyben csörgedezik a víz, viszont jól látható, hogy nagyobb áradások során emberfeletti erővel mozgatja meg a köveket, fákat, farönköket. Nincs kitaposott csapás, ösvény, így saját magunk tapasztalhatjuk ki, hogy melyek azok a sziklák, amikre ráléphetünk, és melyek azok, amik elmozdulnak.

Összességében nagyon élvezhető, játékos terep.  A szakasz kezdetén hideg vizű forrás csordogál, ami megváltásként szolgált az akkor már 15 kilométer megtétele után.

Rám-szakadék, létrák és kapaszkodók segítenek a mászáskor

Amint feljebb értünk, óriási sziklák magasodtak fölénk, amikből egy hozzáértő kiolvashatja a vulkáni nyomokat. Ahogy néztük ezeket a kőóriásokat, az járt a fejünkben, hogy micsoda erők munkáltak itt egykor, amik formálták, alakították a szurdokot. Feljebb érve nehezebben járhatóvá vált a terep, ott kapaszkodók, létrák segítenek a tovább haladásban. Összességében nem túl hosszú szakasz, viszont nagyon élvezetes.

Rám-szakadék

A Lukács-árokban folytattuk az utunkat vissza Dömös irányába. Innen vezet egy további út Dobogókő felé, viszont a lábainkban már majd 20 kilométer volt, és 600 méter feletti szintemelkedés, ezért ez a kör még várat magára. Dömös felé a sárgával jelzett úton haladunk, könnyen járható, kiépített földút. Amolyan levezető része volt a kirándulásunknak.

A tapasztalat, amit levonhatok belőle:

-         Üveg helyett érdemesebb ivózsákot vinni, ha van, mivel praktikusabb azokon a helyeken, ahol macerás megállni. Több folyadékkal kell készülni, főleg a hosszú túrákra, ugyanis elvétve van ivókút.

-          Alapvetően tökéletes időjárást fogtunk ki így július elején. A vizek nem voltak megduzzadva, bizonyos részeken ki volt száradva. Viszont egy nagy eső adott szakaszokat járhatatlanná tehet, ezért mindenképpen érdemes utána nézni indulás előtt, hogy mennyire járható.

-          A tábla-figyelmeztetéseket érdemes komolyan venni, és felmérni a saját képességeinket. Ugyanis ahol azt írja, hogy nehezen járható út, tapasztalt túrázóknak ajánlják, az ténylegesen azt jelenti, hogy mászni kell, és lesznek olyan szituációk, amik akár veszélyesek is lehetnek, ha nem figyelünk oda. Érdemes a jó túracipő, vagy terepfutó cipő használata, ugyanis a lekopott, sima talpú edzőcipőkkel nem biztonságos a túra.

-          Váltóruházat még jó időben is ajánlott, mert vannak saras, poros szakaszok.

A túra végeztével, ami összesen 22 kilométer lett 600 méteres szintemelkedéssel, kellőképp megéheztünk, így kerestünk egy helyet, ahol vacsorázhatunk.

Így akadtunk a Hotel Silvanusra Visegrádban. Baráti fogadtatásban volt részünk, a panoráma teraszon kaptunk helyet csodálatos kilátással a Dunára. A hotel a 4 csillagját maximálisan kiérdemelte, ugyanis a kiszolgálás, az ételek, a légkör mind olyan, ahova bármikor szívesen visszatérnék.

Hotel Silvanus, kilátás a panoráma teraszról

Az utolsó pillanatban úgy döntöttünk, hogy kiveszünk egy szobát, és megszállunk ahelyett, hogy haza rohannánk. Óriási szerencsénkre, bár teltház volt, kaptunk egy kellemes szobát. Légkondicionáló működött, tiszta, friss illatú szoba várt. A fürdőszoba óriási, bekészített törölközők, köpenyek fogadják a vendégeket. Egyszerűen jó érzés volt bemenni a szobába. A wellness részlegen kültéri és beltéri medence van, szaunával, masszázzsal. A reggeli és a vacsora is svédasztal, eszméletlen mennyiségű, változatos ételekkel. Külön figyelmet fordítanak a speciális étkezésekre, ezért az allergéneket feltüntetik. Sőt, külön a vegán étkezés szerint is szolgálnak fel ételeket. Vacsorára rendelhetünk az étlapról is különlegességeket, ha a svédasztal kínálata nem nyerte el a tetszésünket. Nagyon keresnem kellene, hogy kifogást találjak valamiben. Kellemes élmény volt megszállni itt.

Szólj hozzá

edzés táplálkozás egészség túra séta életmód mászás mozgás szokások étrend egészséges életmód gyaloglás sétálás életmódváltás terep napi rutin hova utazzak